Waarom een bedrijf nooit te klein is voor marktonderzoek.

Hoe verkoop je vazen?

 

Een vriendin van me maakt sinds kort in haar vrije tijd vazen en bekers op haar pottenbakkersschijf. Ze besteedt er ongeveer 5 tot 10 uur per week aan en inmiddels heeft ze een behoorlijk voorraadje. Ze dacht aan een webshop. Of ik haar daarmee kon helpen, aangezien zij niet zo veel verstand van computers heeft? 

 

Natuurlijk wilde ik dat wel. Maar.... kopen mensen deze prachtige items eigenlijk wel via een webshop? En hoeveel is het waard?

 

 


Dus deden we samen een klein marktonderzoekje: we vroegen, op het schoolplein, aan een dertigtal mensen, waar ze op letten bij het kopen van dergelijk handgemaakt aardewerk en wat ze belangrijk vinden. Ook hebben we ze gevraagd wáár ze het zouden kopen, voor welk bedrag en voor wie.  

Die vragen hebben we vervolgens ook aan een aantal vrienden en bekenden gesteld die géén schoolgaande kinderen hebben. 

 

Een dergelijk onderzoek zou je ook wel een marktverkenning kunnen noemen.... 

 

 

Ieder bedrijf heeft zijn eigen vragen.

Ondernemers in het MKB denken soms dat marktonderzoek laten uitvoeren, alleen weggelegd is voor de grote bedrijven, maar niets is minder waar. Ook is het niet waar dat onderzoek altijd tienduizenden euro kost. Dat is immers helemaal afhankelijk van de keuzes die we maken over hoe we een onderzoek uitvoeren. 

 

Het bovenstaande voorbeeld laat goed zien hoe mensen soms een keuze maken in hun bedrijfsvoering zonder zich daarvan bewust te zijn. Een marktonderzoek betaalt zich op zo'n moment vanzelf terug, omdat het inzicht geeft in wat bepaalde beleidskeuzes opbrengen en niet opbrengen, waardoor investeringen slimmer gekozen kunnen worden.  

 

De ondernemer staat centraal.

Ik ben zelf ondernemer en zou de laatste zijn om te zeggen dat ondernemers geen goede neus hebben voor hoe zij hun bedrijf succesvol kunnen maken. Wat marktonderzoek daaraan zou kunnen toevoegen, is het onderbouwen en verrijken van ideeën die al leven bij een ondernemer. Daarnaast kan marktonderzoek ook helpen om een keuze te maken tussen de verschillende opties die overwogen worden of bijvoorbeeld prioriteiten te stellen

 

 Een onderzoek hoeft ook niet persé representatief te zijn. Soms is het veel interessanter om te inventariseren wat er leeft bij je doelgroep of om een aantal doelgroepleden input te laten geven op ideeën of dilemma's.

 

De theorie als kader.

Ik vind dat een goede marktonderzoek altijd vertrekt vanuit bepaalde theorieën of modellen. Deze kunnen ontzettend helpen om goed beleid te maken, op wat voor gebied dan ook. Laten we vooral gebruik maken van de kennis die in de afgelopen decennia opgedaan is over menselijk gedrag, marketing en sales.

 

Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheidsheuristiek of een cognitieve inertie.

 

Behapbaar en op maat.

Iedere onderzoeker kan zich verliezen en statistische uitdagingen en veel jargon. Maar dat is natuurlijk niet nodig. 

 

Een onderzoek kun je zo simpel houden als in bovenstaande voorbeeld (en desnoods deels zelf uitvoeren), maar ook wat professioneler aanpakken zonder dat je daarbij de behoeften van de ondernemer uit het oog verliest. Denk bijvoorbeeld aan een representatief klanttevredenheidsonderzoek via internet met meerkeuzevragen en rapportcijfers of een verdiepend onderzoek waarin klantreizen in kaart gebracht worden. Ook kan een onafhankelijk onderzoeksbureau weggaande klanten, trouwe klanten, nieuwe klanten en niet-klanten ondervragen over hun ervaringen en op basis van deze informatie worden ondernemers geholpen om klanten op maat en naar tevredenheid te (blijven) bedienen, om zo klanten aan zich te binden. 

 

Alleen al een brainstormsessie met een goede marktonderzoeker kan je helpen om jezelf opnieuw af te vragen of je de juiste keuzes maakt en eventuele andere mogelijkheden te verkennen. 

 

Ik kom daarvoor graag bij u langs, al dan niet met een collega met andere kennis en kwaliteiten. Gegarandeerd dat u na afloop geïnspireerd verder kunt!

 

Neem hiervoor contact op!

Oh ja. Het aardewerk...

Voor de vriendin met het aardewerk heeft het mini-marktonderzoek ertoe geleid dat ze het opzetten van een webshop nog even uitgesteld heeft. Haar eerste bestellingen had ze al binnen doordat we het onderzoek uitvoerden. Voor haar lijkt het een beter idee om eens op een beurs te gaan staan, het via-via kanaal uit te nutten en daarnaast eens met winkels in de binnenstad te gaan praten om afspraken te maken over het aanbieden van haar werk via die winkels. 

 

Mocht u geïnteresseerd zijn, dan kunt u mij een email sturen. Ik breng u dan met haar in contact!